maandag 2 jan - Reisverslag uit Ban Thamouang, Laos van E. Vreugdenhil - WaarBenJij.nu maandag 2 jan - Reisverslag uit Ban Thamouang, Laos van E. Vreugdenhil - WaarBenJij.nu

maandag 2 jan

Door: Ellen

Blijf op de hoogte en volg E.

04 Januari 2012 | Laos, Ban Thamouang

Wat er nou toch gebeurd is!! Ik val we met mijn neus in de boter hier.
Vanmorgen werd ik begroet door Bounchan met de mededeling dat zijn zoon een baby gekregen had. Een meisje. I kwist wel dat de schoondochter zwanger was maar ze had zo’n klein buikje dat ik eerst aan B gevraagd heb of het zo was. Zij wonen nog geen 100 meter hiervandaan.
En een drukte dat het daar was! Allemaal kakelende vrouwen en een reut kinderen, niet te geloven! Ik vroeg aan B of ik mocht gaan kijken en dat was geen probleem. Ik gewapend met mijn fofotoestel en filmcamera er op af. In een hoek onder het huis waren plastic zeilen gespannen en daar achter lag op zo’n grote lage tafel moeders. De baby lag er naast in een omgeven door doeken. Of ze in een mandje lag weet ik niet. Er was een klamboe overheen gespannen. Vlak naast moeder was een vuurtje gestookt. Het was er zeker 40 graden in die hoek. Bij moeders zat ook een oude vrouw, ik denk haar moeder en die deed de klamboe voor me opzij en haalde de doeken een beetje weg. Nou het kind was zeker niet te vroeg geboren. Een prachtig meisje met bolle wangen (hebben opa en Sian ook) en stevige armpjes en beentjes en een koppie zwart haar.
De oma pakte haar op zodat ze beter op de foto kon. Toen heb ik gevraagd of ik haar vast mocht houden. Geen probleem. Is dat genieten! Zat ik daar met een wurm van twee uur oud. Het is een vreselijk mooi kindje en ik denk dat de bevalling erg snel gegaan is want ze zag er helemaal niet verdeuteld uit. Ik denk dat ze ook flink wat weegt. Moeder was nog niet gewassen want aan haar rok zat veel bloed en aan haar onderbenen ook. Natuurlijk heb ik ook gefilmd.
Ook Bounchen kwam er aan maar die kwam Engelse les halen, samen met één van de meisje die ook in het comité zit. Zij wilden graag Engels praten. B ging ook mee en Kamsai was er ook. B wilde boven in het oude huis gaan zitten en zijn wil is is wet.
Dat was nog even erg leuk want Bounchen kletst er lekker op los. Meteen heb ik op Kamsai en B vragen afgevuurd. Ik kreeg van A3 het verzoek alle 10 KCDA leden te intervieuwen en een foto van hen te maken. Twee heb ik er dus al.
De jongelui wilden over familie praten en zo kwamen we op allerlei familieleden en zo kwam ik er eindelijk achter wie Lep en Pah zijn. Ha ha zij zijn gewoon konderen van B enC. Broer en zus van Sian dus. De hele familie woont dus op één erf. Pa en ma in het midden, aan de ene kant zoon en schoondochter met nu 3 kinderen en aan de andere kant Lep en haar broer Pah. Lep heeft volgens mij 3 zoontjes maar geen man.
Om half één vroeg B of ik honger had. Dat betekent dat er geen eten gemaakt is. Ik zei dat ik een beetje honger had. Dan improviseren ze iets. Maar er kwam maar niets. Ik werd al met hoofdpijn wakker en ik benn even gaan liggen. Natuurlijk val ik dan in slaap. Om half vier kwam C me halen om te eten.
Ze eten drie keer per dag maar de tijden kunnen sterk variëren. Het kan best zijn dat er om zes uur alweer eten is. Met een maaltijd overlaan hebben ze ook geen moeite blijkbaar.
Omdat ik van de kraamvisite meteeen meegesleept werd naar de Engelse les heb ik Wim’s telefoontje gemist. Ik had 6 gemiste oproepen. Hij heeft dus wanhopige pogingen gedaan.
Ik heb hem maar snel gebeld dat alles oké is maar hij zat in de auto. Nu belt hij als hij thuis komt. Dan is het hier 01.00 maar dat maakt niet uit.

  • 04 Januari 2012 - 11:24

    Hennie En Jan:

    Hoi Ellen,
    Allereerst gelukkig nieuwjaar gewenst. We lezen met veel plezier jouw verhalen. Wat een moed en doorzettingsvermogen klinkt er in door. Nog bedankt voor jouw berichtje. Veel sterkte, succes en plezier gewenst. Behalve dat we last hebben van de griep is hier in huis alles weer tot rust gekomen.
    Liefs van Hennie en Jan

  • 04 Januari 2012 - 16:05

    Jos:

    Hoi Ellen, Vanuit stormachtig Nederland de beste wensen! Ik heb net je verhalen gelezen en krijg er allemaal beelden bij. Super leuk maar wat een onzekerheid elke keer weer. Wat zijn we hier verwend dat alles zo strak op plan loopt. Ga nu me email legen met die 16 mails van je!! We hebben vanmiddag een monsieur Paul bijeenkomst gehad volgende keer ben je er weer bij ! Groetjes Jos

  • 04 Januari 2012 - 20:16

    Aikham:

    Allereerst de beste wensen vanuit Nederland. Wat een mooi verhaal van je.Wat bijzonder dat je een net Laostiaanse geboren baby vast mocht houden.
    Succes nog verder.
    groetjes,
    Aikham

  • 04 Januari 2012 - 23:03

    Hans:

    Hallo Ellen, eerst nog de beste wensen! We lezen je verslagen met belangstelling. We wensen je veel succes daar en als die pomp het begeeft bel je mij maar(haha).
    Groetjes,
    Hetty en Hans.

  • 05 Januari 2012 - 18:27

    Paula V.d.Meer:

    Hallo Ellen

    Allereerst nog een gelukkig nieuwjaar. Wat een gerweldige verhalen heb je weer geschreven. Je maakt wel wat mee zeg. Nog veel plezier en succes.
    Groetjes
    Paula

  • 07 Januari 2012 - 19:47

    Kyra:

    Hallo,

    Van mijn schoonouders hoorde ik dat je in Laos verblijft en dat je ergens een weblog bijhoudt. Dus na wat goog en gevonden. Leuk om te lezen zeg,!

    Hier alles zo zijn gangetje.

    De beste wensen voor 2012 gewenst vanuit Papendrecht van ons vieren.

    Fijne tijd daar nog in Laos! Hoe lang blijf je nog?

    Groetjes Kyra en de Jonkmannen.

  • 08 Januari 2012 - 10:05

    Tineke:

    Dank voor je nieuwe verslagen, El.
    Leuk dat we op deze manier een inkijkje krijgen in het dagelijks leven daar.
    Je schrijft heel beeldend en humoristisch over alles wat je meemaakt! Vooral het verslag van de computerjacht was goed: ik zat me al lezend al op te winden over die eigenwijze mannen, laat staan als je het meemaakt! Wel een goede oefening in aanpassing aan de situatie zeg. Ben benieuwd hoe het verder gaat met de computer en of hij echt gebruikt gaat worden. Succes ermee!

  • 11 Januari 2012 - 10:05

    Tineke:

    Lieve Ellen,
    VAN HARTE GEFELICITEERD MET JE VERJAARDAG!!!!!!!!!!!
    Een gezellige dag gewenst in dat verre Laos. Ga je nu kennismaken met Laotiaans gebak?
    Ook Wim en kinderen gefeliciteerd. Wat een ondernemende vrouw/moeder hebben jullie!
    Alemaal de groeten van
    Tineke

  • 11 Januari 2012 - 22:47

    Hennie En Jan:

    Lieve Ellen,

    Het is vandaag 11 januari. Wij willen jou van harte feliciteren met jouw verjaardag.

    Liefs van Hennie en Jan

  • 11 Januari 2012 - 22:50

    Heleen:

    Hartelijk gefeliciteerd met je verjaardag Ellen!
    Wat een avonturen en dat helemaal in je eentje!
    Wel heel bijzonder dat er helemaal geen Nederlanders of Europianen in de omgeving zijn!
    Wat goed dat je spijsvertering het hete eten zo goed verdraagt!
    Van Wim heb ik bericht gekregen dat je 26 januari weer terug hoopt te zijn.
    Ik wens je dat je missie verder goed verloopt en je de doelen bereikt die je voor ogen hebt.

    Hartelijke groeten en liefs van Heleen

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Laos, Ban Thamouang

Laat Laos Lezen

Recente Reisverslagen:

22 Januari 2012

dinsdag 17 jan

22 Januari 2012

maandag 16 jan

22 Januari 2012

zondag 15 jan.

22 Januari 2012

zaterdag 14 jan

22 Januari 2012

vrijdag 13 jan
E.

Actief sinds 05 Aug. 2011
Verslag gelezen: 168
Totaal aantal bezoekers 35970

Voorgaande reizen:

08 Januari 2014 - 08 Januari 2014

Weer naar Laos

30 November -0001 - 30 November -0001

Laat Laos Lezen

Landen bezocht: