donderdag 12 jan. - Reisverslag uit Ban Thamouang, Laos van E. Vreugdenhil - WaarBenJij.nu donderdag 12 jan. - Reisverslag uit Ban Thamouang, Laos van E. Vreugdenhil - WaarBenJij.nu

donderdag 12 jan.

Door: Ellen

Blijf op de hoogte en volg E.

22 Januari 2012 | Laos, Ban Thamouang

Donderdag 12 jan.

Nou mijn darminfectie heeft doorgezet. Dat verwacht je niet meer na 6 weken. Ik heb de hele nacht heen en weer geloppen naar de w.c. Mazzel dat ik nu binnen kan. Naar de buitenplee had ik nooit gehaald. Na flink wat Loperamide nam de frequentie af maar het bleef water. Je wordt er zo slap van. Ik had ergens onderweg een keer van een mevrouw gehoord dat papajapitten erg goed helpen. Nu heb ik hier al een paar keer papajasalade gegeten dus ik nam aan dat ze hier op het erf ergens groeien. Ik ’s morgens aan B gevraagd maar die begreep mij niet. Toen maar op de tolk gewacht. B wist een beter middelje en ging iets plukken. Hij kookte water in de waterkoker, goot dit in een bakje en gooide de blaadjes erbij. Na een paar minuten moest ik de blaadjes fijnknijpen en uitwringen en daarna door een doekje zeven. Ik heb een werkdoekje in mijn koffer en gelukkig had ik dat net op tijd te pakken want B kwam al aan met een vies lapje. De groene drap moest ik opdrinken. Het water was gekookt en erger kon het niet worden dus ik heb het maar gedaan.
De tolk dacht dat het “maybe” (hier begint hij elke zin mee) goed was om in de apotheek in Khinak medicijnen te gaan kopen.
Dat hebben we eerst gedaan maar ik heb tochook nog maar een capsuletje van mezelf genomen.
Bij de aphoteek kreeg ik een zakje met 6 pilletjes. 3 dezelfde en drie verschillende. Die heb ik meteen ingenomen en ook nog een portie voor de volgende dag meegnomen. Daarna moest het over zijn volgens de geleerden. Ik voelde me net een natte dweil maar ben toch maar op pad gegaan. En ik ben de hele dag niet meer geweest!
We hadden gepland om foto’s te gaan maken van scholen die met steun van de stichting gebouwd zijn. Vandaag stonden er 4 op het programma. Ik vond dat erg weinig, ik had er wel een stuk of zeven willen doen.
Het was een vreselijk eind rijden en als de tolk Wim geweest was had ik lekker tegen zijn rug aan kunnen hangen maar dat ging natuurlijk niet. Trouwens de man is niet veel langer dan ik en tenger dus dan hang je toch niet lekker. Nu heb ik rechtop een soort zitten suffen.
Ik begin al een beetje aan de slechte wegen te wennen maar ben blij dat ik zelf niet hoef te rijden.
Van school 2 naar school 3 moesten we overvaren. Dat ging 10.000 kip kosten (1 euro).
Maar eerst moest de benzine nog gehaald worden. Een jongetje werd er op uitgestuurd om het te halen.
Nu nog het bootje in. Ja,ja….. een vreselijk steile oever af, waarbij ik natuurlijk uitgleed en dan een soort grote kano in maar dan gammel. Het jochie dat de benzine gehaald was was de schipper. Hij leek een jaar of acht. (Dan was hij waarschijnlijk 11 of 12). Iets om op de zitten was er niet dus op de bodem dan maar, die nat was. Fijne combi met mijn rok die onder het zand zat van het uitglijden. Het bootje lag tot een paar centimeter van de rand in het water dus niet te erg schommelen maar. Gelukkig is de Mekong zo glad als een spiegel dus dat ging wel.
Toen aan de andere kant uitsappen en eenzelfde steile gladde hellig weer op. Tja, de rivier staat op zijn laagst in deze tijd van het jaar. Met veel moeite zonder ongelukken boven aangkomen en mijn foto gemaakt. De tolk had tegen het jongetje gezegd dat hij de boot moest verplaatsen naar een plek waar deze opoe makkelijker naar beneden kon komen. Dat lukte best. Het ventje was erg handig met de boot. En toen natuurlijk wéér naar boven. Zonder teenslippers gaat dat toch beter. Mijn Filflops hebben heel eat te verduren maar wat ben ik er blij mee.
Hierna hebben we nog drie dorpjes gedaan, onderwg geluncht. (Ik heb alleen bananen en water genuttigd. Misschien is die buikloop wel van het eten van maandag, hoewel dat wel gekookt was).
En dan de lange weg weer terug. Bijna vijftig km. met een slakkengangetje. Pffff.
We zijn weer langs de scooterman gegaan en nu hebben we meer aangedrongen en uiteindelijk heeft hij een aantal schroeven aangedraaid en nu ratelt hij niet meer.
Thuisgekomen eerst verslag uitgebracht aa B en toen gauw onder de douche en vooral haar wassen. Na zo’n rit staat het stijf van stof en vuil. Inmiddels voel ik me ook weer helemaal fit.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Laos, Ban Thamouang

Laat Laos Lezen

Recente Reisverslagen:

22 Januari 2012

dinsdag 17 jan

22 Januari 2012

maandag 16 jan

22 Januari 2012

zondag 15 jan.

22 Januari 2012

zaterdag 14 jan

22 Januari 2012

vrijdag 13 jan
E.

Actief sinds 05 Aug. 2011
Verslag gelezen: 166
Totaal aantal bezoekers 35968

Voorgaande reizen:

08 Januari 2014 - 08 Januari 2014

Weer naar Laos

30 November -0001 - 30 November -0001

Laat Laos Lezen

Landen bezocht: